Uz Ludbreg se vežu brojne priče no svakako je najpoznatija ona o čudu pretvorbe vina u Krv Kristovu. Stoga ne čudi da je upravo u Ludbregu 1998. godine otvoren „Stalni postav sakralne umjetnosti”, a jezgru postava čine djela prikupljena na području župa Ludbreg, Donji Martijanec, Sveti Đurđ i Veliki Bukovec. Postav je smješten u povijesnom prostoru kapelice svetog Križa u sklopu dvorca Batthyany i zapravo je dokumentirani dokaz postojanja i povijesnog trajanja kulture i umjetnosti ludbreškog kraja.
Djela koja bi bila osuđena na propadanje tako su spašena i od zaborava. Zbirkom su obuhvaćeni predmeti 17., 18. i 19. stoljeća izrađeni od kamene i drvene plastike, slike, predmeti crkvenog ruha, liturgijsko posuđe i crkvene knjige.
Muzeološku koncepciju stalnog postava zbirke pripremili su muzejski savjetnik prof. Nela Tarbuk i mr. Mario Beusan, dok su izbor izložaka i obradu građe izvršili dr. Doris Baričević, mr. Mirjana Repanić-Braun, prof. Jelena Ivoš, dr. Ivo Lentić i dr. Milan Pelc.
Na pojedinim predmetima je zbog oštećenja bilo potrebno provesti zaštitne radove, pa je tako 2004. godine u Hrvatskom resturatorskom zavodu – odjelu Ludbreg provedena konzervacija i restauracija sedam misnica i dvije zastave.
Misnica 3.4.
Lokalitet: Ludbreg
Objekt: Župna crkva Presvetog Trojstva
Datacija: prva polovica 19. stoljeća
Provenijencija: Austrija ili Njemačka
Dimenzije: 108 x 72 cm
Materijal / tehnika: crni pamučni atlas broširan posrebrenim nitima (sredina); crni pamučni damast (postrance); crni pamučni keper (podstava); impregnirano laneno platno (međupodstava); papir (međusloj); tkana ukrasna traka od posrebrenih i bijelih pamučnih niti / tkanje, krojenje, ručno šivanje
Misnica pripada „njemačkom” tipu s tri vertikalna polja na prednjoj strani i leđnim križem.
Brokat na srednjim umecima ima istkane raznovrsne cvjetne i lisne dekoracije sa stilskim karakteristikama ranog bidermajera. Crni damast na bočnim dijelovima s cvjetnim uzorkom koji je preuzet s tkanina nastalih u Italiji sredinom 17. stoljeća. Proizveden je u bečkoj tkaonici sredinom 19. stoljeća. Misnica je dodatno ukrašena posrebrenom ukrasnom trakom.
Proces restauracije
Istkani motivi na brokatu su nečitki jer pamučne i metalne niti potke flotiraju zbog istrošenih svilenih niti osnove. Oštećenja su sanirana podlaganjem tkanine, izravnavanjem, preslagivanjem i učvršćivanjem olabavljenih niti potke u svrhu rekonstrukcije nečitkih dijelova motiva. Međusloj od papira je rijetka pojava na misnicama iz tog razdoblja. Papirni međusloj izgubio je čvrstoću i kompaktnost, bio je izgužvan, mjestimice pokidan i s nedostajućim dijelovima. Oštećenja su sanirana vlaženjem i izravnavanjem te učvršćena ljepilom između dva sloja tankog japanskog papira. Mehanička oštećenja na damastu nastala su zbog istrošenih niti osnove. Sanirana su podlaganjem crno toniranom krepelin svilom i učvršćena kombiniranom metodom. Prije sastavljanja dijelova u cjelinu, tkanine su završno tretirane termičkim postupkom na toplinskom stolu.
Konzervatorsko-restauratorski postupak je proveden tijekom 2003. godine.
Voditeljica radova: Venija Bobnjarić-Vučković, konzervator savjetnik
Mentorica: Bernarda Rundek-Franić
Radni tim: Branka Regović, Ada Vrtulek Gerić, Maja Vrtulek, Nada Skotak
Galerija fotografija
Zbirka sakralne umjetnosti uvrštena je u listu zaštićene pokretne kulturne baštine RH tako da ona ima i nacionalni značaj.
Razgledavanje zbirke
Zbirku možete razgledati uz prethodnu najavu na telefon: 042 810 411 ili e-mail: info@czkidn.hr